plakaty.blox.pl @ Facebook

Mierzwiak @ deviantART

OPIUM | Kino, film, plakaty, zwiastuny

Film - POLTERGEIST

kontakt

Blog > Komentarze do wpisu
Idź twardo: United Posters of America

Przy okazji notki o posterach Człowieka ze Stali (rewelacyjny film, tak swoją drogą) wspomniałem o śmierci mainstreamowego plakatu. Zdaję sobie sprawę, że to bardzo odważna teza, którą zweryfikuje tak naprawdę dopiero cały przyszły rok, jednak jak na razie nic się nie zmieniło i w dalszym ciągu uważam, że 2013 jest póki co najgorszym, jaki przydarzył się amerykańskiemu plakatowi filmowemu.

Jednym z postępujących zjawisk jest zacieranie się różnic między plakatami i nie chodzi tu o takie kwestie jak wszędobylskie iskry czy kolorystyka na jedno kopyto, na czele z nieśmiertelnym duetem pt. "Teal & Orange", bo to akurat zjawisko sięgające kilku lat wstecz. Pamiętacie czasy, w których plakaty filmowe się od siebie różniły i na pierwszy rzut oka dało się powiedzieć, z jakim filmem mamy do czynienia? Gdy dla każdego gatunku zarezerwowana była inna, charakterystyczna stylistyka?

Teraz to zaczyna się zmieniać, czego najlepszym przykładem postery czterech głośnych produkcji z tego roku - Pain & Gain (Sztanga i cash - serio?), Star Trek Into Darkness (nikt mnie nie zmusi do napisania, a już tym bardziej wymówienia polskiej wersji tego tytułu), White House Down (Świat w płomieniach) oraz The Lone Ranger (Jeździec znikąd).

  

  

Cztery różne gatunki, a nawet gatunkowe miksy, cztery różne konwencje i cztery plakaty oparte na tym samy, beznadziejnym założeniu: "Pokażmy widzom, że bohaterowie naszego filmu wiedzą jak się używa nóg!" Oczywiście każdy z tych filmów miał też inne postery (bohaterowie Pain & Gain dla przykładu nie tylko chodzą, ale również siedzą i stoją; ekscytujące, prawda?) więc to nie tak, że "idź twardo" to jedyny sposób, w jaki studia i agencje chciały nam te produkcje sprzedać, no ale litości, gorsze od tego są już tylko latające łby.

Tak się złożyło, że swoje premiery te obrazy miały w ciągu kolejnych czterech miesięcy (kwecień-lipiec) i owszem, może to być tylko (nie)szczęśliwy zbieg okoliczności, ale nawet jeśli nie jest to wystarczającym dowodem na omawiane tu zjawisko, to i tak pokazuje, jak bardzo agencje reklamowe stały się leniwe, a kampanie plakatowe nudne, ujednolicone i totalnie bezjajeczne.

PS. Zgadniecie który film wykorzystał idących bohaterów z doskonałym skutkiem? Cytując mnie samego: "Przy plakacie grupowym nikt się specjalnie nie napracował, ale to co jest tu szczególnie fajne, to przerzucenie punktu ciężkości na samych bohaterów, których liczba mówi sama za siebie i daje pojęcie o skali filmu, a ten jest diablo efektowny i spektakularny." KLIK

sobota, 20 lipca 2013, mierzwiak

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
avo_lusion
2013/07/22 07:55:10
Quo vadis, rzekłabym :)
-
Gość: OGPUEE, *.adsl.inetia.pl
2013/07/24 15:46:47
Nie no, W "sztandze i cashu" widzimy postacie w palnie amerykańskim i nie patrzącymi się po prosto na nas :).
-
Gość: kossak, *.dynamic.chello.pl
2013/07/25 18:52:26
Na plakacie "White house down" wygląda, jakby panowie trzymali się za rączkę ;)
-
Gość: Izabela, *.adsl.inetia.pl
2013/07/25 20:23:31
No bez przesady. Ciekawe, co innego człowiek może robić na plakacie? Może stać, może iść i może siedzieć ewentualnie lecieć/skakać. Jak na mój gust, to te plakaty dobrze oddają o czym będą filmy - nie oglądam zwiastunów (bo spojlerują), a wiem jaki będzie film, więc czego chcieć więcej? Wtórność plakatów mi nie przeszkadza, gorzej z wtórnością filmów...
-
Gość: au, 194.110.240.*
2013/07/26 09:15:51
"Teal & Orange" brzmi jak tytuł filmu sensacyjnego :]
-
mierzwiak
2013/07/26 16:12:42
@Izabela:

"Jak na mój gust, to te plakaty dobrze oddają o czym będą filmy"

ROTFL

Byłem w kinie na Star Trek Into Darkness i nie przypominam sobie, żeby film był o tym, że Cumberbatch idzie. Z tego co wiem White House Down ani The Lone Ranger też nie są o tym, że ich bohaterowie idą, więc o czym piszesz?
-
Gość: Lafar, *.net.cybernetwmw.com
2013/07/26 22:23:37
Drogi Panie Doktorze Mierzwiaku,
Byłem dzisiaj w kinie. Popatrzyłem na plakaty. Moje oczy zaczęły krwawić. Mój mózg zaczął wylewać się przez ucho. Zobaczyłem to:
mistrzowie.org/uimages/services/mistrzowie/i18n/pl_PL/201307/1374408485_by_Ulman.jpg?1374408485
Przetarłem oczy i pomyślałem, że to może żart. Ale to nie był żart... Może niech Pan napisze o tym potworze. Wiem, ciężko na niego patrzeć - ba, ciężko o nim pisać. Niech Pan to rozerwie, spali, zniszczy, unicestwi całkowicie. Pan jest naszą ostatnią nadzieją.

ps Mój wzrok powoli wraca ale trauma zostanie na długie lata...
-
Gość: Lafar, *.net.cybernetwmw.com
2013/07/26 22:28:13
Pardon, zły link wkleiłem...
1.fwcdn.pl/po/92/37/659237/7553398.3.jpg?l=1371428967000
-
Gość: http: mylifofu.blogspot.com, *.dynamic.chello.pl
2013/07/31 22:17:40
Zapraszam do siebie - najnowszy post to recenzja filmu "Koneser", który wchodzi do kin 2 sierpnia.

mylifofu.blogspot.com

Ewa
-
2013/08/01 11:33:05
O proszę, konkurs w sam raz dla Ciebie:
metromsn.gazeta.pl/metromsn/1,126216,14336946,Konkurs__Wygraj_Tablet_Acer_w_konkursie_Wolevrine_.html
-
Gość: Mr. ??, *.internetia.net.pl
2013/08/02 19:46:19
Dwayne Johnson po tych sterydach wygląda jak mutant i ledwo się mieści na tym plakacie :).

www.dumpaday.com/wp-content/uploads/2013/04/Dwayne-Johnson-the-rock-funny-pictures.jpg