plakaty.blox.pl @ Facebook

Mierzwiak @ deviantART

OPIUM | Kino, film, plakaty, zwiastuny

Film - POLTERGEIST

kontakt

Blog > Komentarze do wpisu
"The Ides of March"
Pozostajemy w temacie poczynań Kino Świata.

  

Polskojęzyczny, a po części również polski, plakat The Ides of March zdążył już narobić sobie wrogów i przesiąknąć wylanymi na niego pomyjami. Czy słusznie? Owszem, ale tylko po części.

Wiemy już Jak zostać królem (co prawda to tytuł, ale jednak), ostatnio dowiedzieliśmy się "Jak zostać szpiegiem", a teraz przyszła pora na kolejny filmowy poradnik i zgodnie z umieszczonym na posterze tekstem dystrybutor zdaje się sugerować, że idąc do kina na Idy marcowe. Jak zostać prezydentem? poznamy odpowiedź na to frapujące pytanie. Ale zaraz, to nie jest podtytuł? Niech to szlag, znowu dałem się nabrać. Bądźcie przeklęte maskujące się taglajny!

Warto zauważyć, że amerykański plakat nie posiada typowego hasła, a jedynym tekstem poza tytułem jest zdanie na okładce tygodnika Time: "Czy ten człowiek to nasz następny prezydent?". Kino Świat zdecydował się na pokraczne i tabloidowo krzykliwe "On będzie rządził!?", więc nic dziwnego, że musiał stworzyć drugi tagline by zaakcentować fakt, że film obraca się wokół wyborów prezydenckich. Wiem, strasznie to zawiłe i niech nikt nawet nie próbuje doszukiwać się logiki w tych wszystkich plakatowych manewrach. Jedyne co mogę zrobić, to samemu polecić im jakiś poradnik, na przykład "Jak dobrze przetłumaczyć tagline?".

Dystrybutorowi dostało się jednak również za zamianę Time'a na polskiego Newsweeka. Jedni upatrują w tym lokowania produktu (sic!), inni wskazują na to, że według Kino Świata Polacy są za głupi, by znać Time, a jeszcze inni uznali ten zabieg za całkowicie zbędny. Po pierwsze, oryginalny poster w takim samym stopniu reklamuje Time, co nasz Newsweeka. Po drugie, to nie jest polski, o czym niektórzy najwyraźniej nie wiedzą, ale amerykański tygodnik, którego nadwiślańska edycja jest jedną z kilkunastu ukazujących się na świecie. Wreszcie po trzecie, nie jesteśmy jedynym krajem, w którym plakat The Ides of March doczekał się podobnej lokalizacji:

     

Od lewej: Rumunia i lokalna edycja amerykańskiego miesięcznika Foreign Policy, Turcja z tygodnikiem Tempo oraz Portugalia i Sábado, również tygodnik (co ciekawe bez tekstu na okładce).

Tak więc o co tyle krzyku? Zmiana to całkowicie nieinwazyjna i dodająca swego rodzaju smaczku, a że bezsensowna, bo film nie dzieje się w Polsce, tylko w USA? Na to mam tylko jedną odpowiedź: plakatowa rzeczywistość to zamknięty świat i określona konwencja, w której panują zupełnie inne prawa. Na przykład takie, że gdyby zostawiono Time'a, to na jego okładce widniałoby zdanie po polsku, ale do tego oczywiście nikt by się nie przyczepił.
piątek, 13 stycznia 2012, mierzwiak

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
dug_fin
2012/01/13 22:49:40
Jak już mnie kontrujesz, to mógłbyś chociaż trackbacka puścić, a nie tak za plecami ;)

W każdym razie, w przypływie negatywnych emocji nie zrobiłem właściwego dochodzenia i faktycznie sam zaliczyłem wpadkę. Dzięki za zwrócenie uwagi.
-
panna_bloom
2012/01/14 00:40:41
Według zasad języka polskiego najpierw piszemy znak zapytania a potem wykrzyknik, "on będzie rządził!?" wygląda idiotycznie i niechlujnie, pomijając już tabloidowość tekstu.
-
mierzwiak
2012/01/14 01:09:50
@dug_fin:

O istnieniu trackbacka właśnie mi przypomniałeś, a co do kontry, to niezupełnie, ot potraktowałem Twoją opinię jako jedną z wielu i odnosiłem się bardziej do ogółu :)

@panna_bloom:

Z tego co wiem obie formy są poprawne, ale sam korzystam wyłącznie z "?!" bo faktycznie wygląda to znacznie estetyczniej.
-
Gość: Hołka, *.play-internet.pl
2012/01/14 13:38:07
Nie wiem, może to tylko moja nadinterpretacja, ale w amerykańskiej wersji plakatu, z całego tytułu "Time", pozostało tylko "ME". Przez to plakat wygląda tak, jakby bohater grany przez Ryana Goslinga zastanawiał się "czy jestem takim samym draniem, kandydat na prezydenta?"
Jeśli więc "Time" zamieni się na jakąkolwiek inną gazetę, całość straci ten dodatkowy wydźwięk.
-
Gość: Mefisto, *.idzik.pl
2012/01/14 15:47:41
Powiedzmy sobie szczerze: w 99% przypadków, jeśli coś zostaje podmienione w zachodnim plakacie na "nasze", to wyjdzie z tego albo ścierwo albo idiotyzm - i tak jest i tu.
-
Gość: shivadog, *.142.198.145.metrointernet.pl
2012/01/14 16:52:11
Podziwiam, że komuś może "robić różnicę" to co tu widzimy.
Oczywiście plakat lepiej wygląda bez tej informacji o nagrodach i niepotrzebnym hasłem, ale niewiele lepiej. Jedyny bonus tego plakatu - pomysł się nie zmienił,
a wręcz bym powiedział, że sama gazeta bez czerwonej ramy wygląda lepiej.
-
Gość: shivadog, *.home.aster.pl
2012/01/14 17:37:10
Tak się spieszyłem, że ostatnie zdanie wyszło mi bez sensu ;)

Na plus, że czytelność pomysłu nie uległa pogorszeniu, a gazeta bez czerwonej ramy wygląda lepiej.
-
Gość: speiderman, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2012/01/14 19:47:01
Nie zapominaj, że uczyliśmy się też "Jak wytresować smoka" (co prawda to oryginalny tytuł, ale czy to nie on zaczął?). Sam pomysł z okładką wyszedł świetnie, a gdy zobaczyłem polską Newsweeka, to się trochę zdziwiłem. Ale dobrze, że uświadomiłeś, że w innych krajach też tak jest (ciekawe tylko czy odbyła się jakaś licytacja co to będzie za pismo).
-
Gość: martineden, *.uni.lodz.pl
2012/01/15 10:17:28
wypada mi w końcu coś napisać, więc wiedz że uwielbiam twojego bloga ;)
-
2012/01/31 20:48:40
Zabawne, ze polski Newsweek niedawno mial taka okladke:
http://www.google.com/imgres?q=newsweek+okladka+z+balcerowiczem&um=1&hl=es&sa=N&biw=1787&bih=810&tbm=isch&tbnid=yFoCb5oYZZY0uM:&imgrefurl=http://www.tokfm.pl/Tokfm/5,103169,10853130,Najlepsze_okladki_tygodnikow_w_2011_roku__GALERIA_.html%3Fi%3D37&docid=IvzsZgjTSnCNOM&imgurl=http://bi.gazeta.pl/im/9/10865/z10865269X,3-listopad-2011---Prof--Leszek-Balcerowicz-na-okladce.jpg&w=429&h=562&ei=SUUoT6TxMoqB4gSU-pGzAw&zoom=1&iact=hc&vpx=178&vpy=121&dur=1987&hovh=257&hovw=196&tx=129&ty=100&sig=110256020952889538864&page=1&tbnh=134&tbnw=111&start=0&ndsp=35&ved=1t:429,r:0,s:0
-
Gość: bg, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2012/03/26 08:52:06
Moim zdaniem różnica jest duża. Oryginalny plakat miał w sobie tą fajną grę słów: "Czy to będzie nasz kolejny prezydent"? Odpowiedź można przeczytać na okładce gazety i to w tym wszystkim dodaje fajny smaczek temu projektowi. Regionalizacja i zamiana nazwy czasopisma na "nasze" całkowicie go zabiła.